tirsdag 7. august 2012

hagen min



 For meg er det rekreasjon å jobbe i hagen. Noen ganger kan det være å skikkelig jobbe så svetten siler, eller andre ganger er det bare å små luke litt i et bedd. Hagen har ikke blitt helt slik som jeg vil ha den enda, for det er bare det andre året jeg holder på. I fjor ble mye av tiden brukt til å få rydet opp i hagen, for det var en del skrot her og hagen var også blitt neglisjert en del. Flyttet inn i huset i februar i fjor, så har ikke bodd her så lenge enda.

Men har fått plantet en del i år, selv om det er litt begrensede middler. Men det som er greit med hage er at man kan så masse selv, eller få avleggere av stauder fra andre. Men må også inndrømme at jeg har nok kjøpt noen planter selv også. Jeg har også en nabojente som deler samme iver som meg når det gjelder hage, så vi deler litt på godene vi sår, eller får av andre. Hun har også et drivhus som vi deler på. Supert å ha en slik nabo. Vi kan suse rundt i hagen sammen til langt på kveld, og i ny og ne, avslutte dagen med litt Baylys og kaffe...... Ikke dumt dette nei...



Fikk rosebue til bursdagspresang av mine søstre og svogre. Har plantet rosen "New Dawn". Den er lyse rosa, dufter og kan bli opp til 5 meter høy.

Den gule blomsten er "Kanari blomkarsje".















Har laget kjøkkenhage, som jeg begynte så smått med i fjor. I år har den blitt litt større, men jeg er ikke ferdig nei. Har veldig lyst på fler type bringebær, rips og bjørnebær.


Her er kjøkkenhagen under forbredelser i mai.

To kasser med jordbær, en med rødløk og gullerøtter.
Mellom kassene har jeg sukkererter og belgerter.





Her er bønnene mine som jeg har sådd i en gammel trekasse. De er bare så utrolig dekkorative med fine rødorange blomster



Har også fått noen pallekarmer der  jeg har stangselleri, spisskål, purre, gresskarr og honningmelon. Blei tettere i disse kassene en jeg trodde, så da har jeg lært der frem til neste år.

I drivhuset har det nå kommet masse agurker, som det har blitt høstet av i flere uker alerede. Min nevø Theodor på tre, skal alltid innom drivhuset når han er her, for å finne en agurk han kan knaske på. Og det er jo så deilig når man kan bare gå rett ut i hagen og hente grønnsaker.



Jeg driver å fyller igjen en parkeringsplass som er gravet inn på tomta nede i hagen. Jeg har planer om å flytte kassene ditt til neste år, men da skal det være grus rundt. Håper at det kan begrense litt for brunsneilene som jeg har bannet opp og ned i år.

Og jeg er veldig fornøyd med den store kabeltrommelen min. Jeg har ikke malt den eller noe, for jeg syns kontrasten mellom den og den hvite benken min er så fin. Men jeg må nok beise den, så den holder seg noen år og ikke råttner. Planen er å få noen knalle stoler rundt, men så langt .


Dette bildet er fra tidliger i år. Nå har det vokst en klematis opp over benken. Bilde av det kommer en anne gang......



Klem fra



Brita






6 kommentarer:

  1. SÅ fint da... til og med sol du;);)
    Ha en fin dag.
    Klem:):)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk for det. Ja vi har hatt noen få dager med sol her, men ikke mange. Men vi er ute i all slags vær, og Thea bader i badebasenget enten det er sol eller regn. Vannmani....

      Slett
  2. Snodig og skrive kommentarer til deg på bloggen din, men fy F og mye du klarer få til.... aleine! Ha en fin uke!

    Ps: skal du også på HIVe neste uke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ikke mange hindringer nei, selv om jeg har barna alene. Man er sin egen lykkesmed tenker jeg, noe du også burte ta med deg. Man kan få til det meste bare man har trua på det. Og ser litt andeledes ut her i hagen nå ja, enn når espen bodde her....Hagearbeid var ikke hans sterke side tror jeg. Begynner å bli bedre inne også. Pusser litt opp inn i mellom når tiden strekker til.

      Skal ikke begynne på skolen før i januar. Var nøtt til å ta ut permisjon siden Thea har vært så mye syk. Ble litt for lite søvn om natten her en stund, og for mye fravær fra skolen. Men i januar så er det full gass igjen med skolearbeid. Du kommer sikkert til å trives....

      Slett
  3. Hvor er rosebuen din kjøpt? 😊

    SvarSlett
  4. Hvor er rosebuen din kjøpt? 😊

    SvarSlett