onsdag 10. oktober 2012

bedre husmor

Jepp, for det er det jeg prøver å bli nå om dagen. Ikke det at jeg er super rotete av meg eller er som de ekstreme samlerne på tv. Har bare funnet ut at det å ta en storhandlig i uka kansje kan lønne seg, og planlegge middagen vi skal ha litt bedre en når man står i butikken. Så denne uken har jeg handlet stort på mandag og jeg har laget meny for hele uken.

Så nå får jeg bare håpe på at jeg klarer å holde meg til denne planleggingen da. Nå har Thea begynt å bli mye flinkere til å spise vanlig middag slik som Loke og jeg spiser. Thea skal ikke ha melk eller gluten i sin mat, så det trengs litt mere planlegging en ellers. Og maten må lages helt fra bunnen av og ikke halvfabrikat, for den inneholder ofte melk eller gluten.

Så i dag har det vært lapskaus her i huset. Dette syns Thea er veldig godt. Og så enkelt det er å lage også......

Lapskaus

Ingredienser

  • 600 gstorfekjøtt av høyrygg eller bog, uten bein
  • 2 sssmør til steking
  • 6 stkpotet
  • 3 stkgulrot
  • 1 skivekålrot (tykk skive)
  • 1 stkpersillerot
  • 4 dlvann med buljong
  • 1 tssalt
  • ½ ts grovmalt pepper

Slik gjør du

1. Skjær kjøttet i terninger og brun det i små porsjoner.

2. Ha kjøttet i en gryte og hell over vann/buljong. Tilsett grønnsaker og poteter skåret i terninger og la alt trekke på middels varme til alt er mørt.

3. Rør minst mulig slik at lapskausen ikke blir grøtet, men pass på at den ikke svir seg i bunnen. Smak til med salt og pepper.

Lapskausen kan godt lages uten bruning. Rester av kokt kjøtt kan gjerne brukes.

Server med grovt brød eller flatbrød og tyttebær.

Klem fra

Brita

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar